The Captain-interview

Udvozlok mindenkit blogunk legujabb reszeben. Mostani alkalommal egy rendhagyo bejegyzes kovetkezik. Interview-t keszitettem a hajo Kapitanyaval. Egy nagyon rendes, laza, de ha kell, hatarozott, komoly ember. Remelem nem okozok csalodast ezzel a resszel sem, es valami valtozatossagot is tudok csempeszni a – mar szinte unalmasnak mondhato – varosnezesekbe. Kezdjunk is neki.

Mai datum 2015.08.07, pentek. Helyszin Durnstein, a “Zur Emma” falatozo. Egy sajtos kolbasz, 1-2 pohar sor a napernyo alatt. Csak hogy valami ujat is mutassak, ne csak a hike-olasokat.

Meg 18 nap a szabadsagig. Meg 18 nap, hogy ujra lathassam. Nagyon sokat gondolok Ra, O jar folyton a fejemben. Ma iram ossze a kerdeseket, amiket majd a Kapitanynak fogok szegezni. Megszolal egy dal. Olly Murs ft. Demi Lovato – Up. Es azonnal O jut eszembe. Megfeledkezek a kerdesekrol, elmerulok a tajban, az emlekekben, a Duna es a kornyezo hegyek latvanyaban. Ra gondolok. Folyamatosan, igy kicsit nehezebb irni is 🙂

Elso interview-om lesz, ugyhogy kerlek Titeket, ezt figyelembe veve olvassatok majd. Millio kerdes cikazik a fejemben, egyik orultebb, mint a masik. Megprobalok szelektalni, hatha valami normalis beszelgetes kerekedik ki belole. Kozben kibaktat a kutyus a vendeglobol, s ovatosan kozelit felem. Megall, ramnez, s helyet foglal. Megsimogatom. S ettol a pillanattol kezdve mar csak egy kezem szabad. A masik allatsimogatoba ment at, ki tudja meg meddig. De egye fene, odaadom ezt a kis idot.

Par perc mulva megvannak a fobb kerdesek, a fo iranyvonal. Remelem a Kapitany is vevo lesz a beszelgetesre. Kozben pedig a kutya is tovabb allt, par finom falat remenyeben a kovetkezo asztalhoz.

Kivanjatok sok szerencset. Marmint ne a kutyanak, hanem nekem.

Kovetkezo datum: 08.13. Becs. Este 8 ora. Sztarvendegunkkel 10-15 perc mulva van talalkozom. Megprobalom osszeszedni magam addig. Mely lelegzetek. Megis csak elso interjumra keszulok. Marmint ugy, hogy most en kerdezek, s nekem valaszolnak. Nem vagyok ehhez meg hozzaszokva.

20150813_203727

Ott toporgok a recepcion, varom mar a Nagy Talalkozast. De meg nem jon. Varat magara. Tudja, hogy megteheti. Aztan egyszercsak megjelenik, talpig feherben, elegansan. Kerdezi, hova menjunk? Ki, be a barba, fel? Mondom, teljesen mindegy, ahol neki jo. Megis csak O aldozik ram az idejebol, szamomra a megtiszteltetes. Igy hat elindul felfele. Kovetem, nem tehetek mast. Nem szolok kozbe. Felmegyunk hat, beulunk az iranyitokozpontba. Megkerdezi, pontosan mit szeretnek. Mondom, lenne egy par kerdesem, mert nagyon erdekel egy-ket dolog. Mondja, kerdezzek barmit, valaszolni fog. Leul mellem, leteszi az asztalra az italat, s ragyujt egy cigarettara. En kinyitom a kis fuzetemet, es elkezdem kerdesekkel bombazni. Valahogy igy:

Adam: – Szoval, itt ulunk Captain Andreasszal, a Duna Kiralyaval, a hajok Fejedelmevel. Szamomra a megtiszteltetes, hogy interjut keszithetek Onnel, es megegyszer meg szeretnem koszonni. Hany eves?

Captain: – Iden leszek 46 eves – kacsint.

20150813_205125

Adam: – A szulei is kapitanyok voltak?

Captain: – Igen, edesapam, az o apja, az apja, es igy sorban. Edesapam teherhajon volt kapitany, amikor en megszulettem. Meseltek, hogy ahogy elindult a szules, azonnal kikotottek, ahol lehetett, hivtak a mentot, mar ott vart rank edesanyammal, hogy vigyen minket a korhazba. 4 napot toltottunk csak a korhazban, Rudersdorfban, Berlin kozeleben. Utana, ahogy kiengedtek, mentunk vissza a hajora.

Adam: – Akkor hamar a hajos-korforgasban talalta magat 🙂

Captain: – Igen, mondhatjuk.

Adam: – Es hogy telik egy gyermek elete egy hajon? Ugy ertem, hogy jar ovodaba, iskolaba? Vagy hogy megy ez? Reggel elkuldik egy specko suliba, es este pedig valahol mashol visszaszall a hajora?

Captain: – Nem egeszen. Ugyanugy jartam ovodaba, mint a tobbi gyerek. Annyi volt a kulonbseg, hogy szunetek alatt nem otthon voltam, hanem a szuleimmel, apammal hajoztam. Aztan a suliban is ugyanigy mentek a dolgok, annyi kulonbseggel, hogy a szuleim elvaltak. Igy mikor nem suliban voltam, akkor apummal hajoztunk. Iskolaban teljesen mas dolgokat tanultam, mechanikai dolgokat, tortenelmet, foldrajzot, strategiat, szoval teljesen kulonbozo dolgokat. Aztan, ahogy elvegeztem az iskolat, elmentem a katonasagba. Ott is jartam mellette iskolaba azert, hogy fejlesszem ezeket a dolgokat. Aztan mikor leomlott a berlini fal, elkezdtem munka utan nezni, a hadseregben mar nem volt annyira kifizetodo szolgalatot teljesiteni. Igy kerultem igazabol kozelebb a hajokhoz. Edesapammal vettunk kozosen egy sajat hajot ’97-ben. Egy “push boat” volt, es elneveztuk “Frenzis Pia”-nak.

Adam: – Miert valtott at szemely-hajora?

Captain: – Azert, mert lementek az arak. Fenntartani egy hajot nem konnyu, es nem is olcso, mellette meg megelni belole, egyre nehezebb volt. Ezzel a tolohajoval Nemetorszagnak csak egy reszen hajozhattunk, mert nem volt eleg eros. Igy dontottem amellett, hogy valtok. Ez 2003-ban volt.

Adam: – Es akkor ujra matrozkent kellett kezdenie? Hiszen egy teljesen mas ceg, mas hajo, mas vizek. Itt nem targyakat szallit le, hanem embereket, nagyobb talan a felelosseg is.

Captain: – Igen, nagyobb a felelosseg, hiszen mig egy targyat lehet potolni, ujra lehet gyartani, egy eletet nem. Es egyebkent nem, nem kezdtem ujra a rangletrat, koszonhetoen az addig megszerzett tapasztalatomnak. Elso tisztkent kezdtem ezt a mufajt, es onnan lepdeltem felfele. Oke, mar csak 3 lepcso volt hatra, masodik masod kapitany, aki mindig masodkapitany, elso-masodkapitany, aki elso kapitany, ha az eredeti elso szabadsagon van, es vegul elso kapitany, aki a hajo kapitanya.

Adam: – Es egyebkent, ha en elhatarozom, hogy kapitany szeretnek lenni holnaptol, vagyis hogy erre a palyara szeretnek lepni, akkor ez hogy mukodik az alapoktol?

Captain: – Eloszor is, el kell vegezned egy specifikus iskolat, hogy egyaltalan valami kepesitesed legyen. Utana “deckman”-kent kezdesz elesben a hajon. Ha jo vagy, 3 ev mulva lepsz szintet, es akkor 4 ev matrozkodas. Nem konnyu, cserebe fizikai munka rendesen. De ha kitarto vagy, akkor a kovetkezo lepcsofok az elsotiszt. Itt mar komoly felelosseg is harul Rad. Hiszen a biztonsagert felelsz, neha hajozol, beallsz a zsilipbe, felugyeled a hajot. Kezdesz aprankent belekostolni a kapitanyi eletbe, ha szeretned, es van kedved hozza. Itt is van 2-3 ev, attol fugg, es utana mar kozlegeny, masod-masod kapitany vagy. Es igy tovabb. Termeszetesen a “hirnev” nagyon sokat szamit azert itt is. Nem az, hogy kinek vagy a rokona, szomszedja, ne keverjuk ossze. Az, hogy ha jo vagy, azt mindenki latja, mind a feletteseid a hajon, mind a cegen belul. Es akkor mondjak, hogy rendben, megerett a kinevezesre. Kapitanyok kozott pedig mar nincs nagy kulonbseg, csak a tapasztalat. A legtapasztaltabb az elso kapitany, a kevesbe az elso-masod, a legzoldfulubb pedig a masod-masod kapitany.

Amennyire lelkesen tudott magyarazni :)
Amennyire lelkesen tudott magyarazni 🙂

Adam: – Szoval akkor a Kapitany is egyfajta iskolat vegzett el, mielott belekezdett volna ugy igazan a szakmaba. Ezek szerint akkor nem csak autodidakta modon tanult, hogy bujta a konyveket meg a netet, hanem szakkepzett emberek segitettek a fejlodesest?

Captain: – Igen. Szerencsesnek mondhatom magam, mert remek tanaraim voltak mind a suliban, mind a cegeknel, ahol dolgoztam. Emellett edesapam is rengeteg mindenre megtanitott, amit az iskolaban nem mondanak el.

Adam: -Es ha az ember mar eljutott a kapitanyi szintig, mi van meg hatra?

Captain: – Hat, addig is el kell jutni. Meg kell szerezni az engedelyt eloszor a kulonbozo folyokra, azoknak a reszeire. Akkor el kell vegezni sikeresen egy radio- es radarkezelesit is, hogy arra is legyen papirja. Egyre tobbet kell hajozni hogy tapasztalatot szerezzen az ember. Aztan ha az elso kapitany es a ceg is meg van vele elegedve, akkor johet egyfajta eloreleptetes, elso-masod vagy elso kapitannya, poziciotol fuggoen. A tisztelet az idosebb, rangosabb, tapasztaltabb kollega fele elengedhetetlen, mint ahogy a tobbi hajo, kapitany fele is!

Aztan valaki csak nem akar elso kapitany lenni, tul sok felelosseg, meg ilyenek, nem erzi keszen ra magat. Ami meg a tiszteletet illeti. Az elso-masod kapitanyunk most, o is Andreas, a legjobb baratom. 14 eve hajozunk, 14 eve ismerjuk egymast, szinte mindig egyutt hajoztunk, vagy ha 1-2 evig nem is, utana ismet talalkoztunk. Ez a civil eletben, mert munkaban mas a helyzet, ott nem nezunk el egymasnak hibakat. Ott teljesiteni kell, es en megkovetelem tole azert.

Gyorsan teltek a lapok, volt mit meselnie
Gyorsan teltek a lapok, volt mit meselnie

Adam: – Nagy a kulonbseg a 110 es a 135 meteres hajokban?

Captain: – Igen. Kereken 25 meter… (nevet – a szerk.). Komolyra veve a szot, szinte semmi. Egy-ket plusz dolog van rajta, de az alapok teljesen ugyanazok. Mindegy, hogy 25 meterrel hosszabbak, vagy 1,5 meterrel szelesebbek. Persze, dokkolasnal, zsilipelesnel jobban kell figyelni egy kicsit, de ennyi. Lenyegeben mindegyik ugyanolyan, akarcsak a kocsik. Ha egyet tudsz vezetni, akkor mindegyiket. Csak erezni kell a jarganyod, ennyi a lenyeg.

Adam: – Es akkor, ha megszerez egy vezetoi engedelyt, akkor mar mehet mindenhol, mint az autoknal?

Captain: – Ez a resze mar egy kicsit mas. Europanak 4 legfobb folyoja az Elbe, az Oder, a Rajna es a Duna. Eloszor ezeken kell megszerezni a jogsit, vagyis ezeknek a folyoknak a reszein. Mert hogy egy folyo egyszerre tul nagy falat lenne, hiszen ezek iszonyat hosszuak. Igy darabonkent. Es ha megvan egy resz a fo folyok valamelyikenek, utana mar mehetsz a kornyezo kissebbekre is. A lenyeg, hogy a 4 nagybol szerezzen az ember darabokat. Peldaul, ha megvan a Rajna Koblenztol Mainzig, akkor azon a reszen lehet mar hajozni, sot! Egeszen Wurzburgtol lehet vegig Remichig. Hiszen Wurzburg a Majnan van, az torkollik Mainznal a Rajnaba. Onnan mesz fel Koblenzig, es ott rakanyarodsz a Mosel-ra. Es a mozel mar vegigvisz egeszen Luxembourgig.

Adam: – Es mi van olyankor, ha egyik kapitanynak sincs meg az engedelye egy szakaszra, vagy az nem fordulhat elo?

Captain: – Dehogynem, sot! Ezert szoktunk pilotakat hivni a fedelzetre, ugymondvan egy kiegeszito ember. O tudja azt a reszt, van engedelye ra. Es akkor aludhatok is egy kicsit 🙂

Adam: – O, vagy ugy. Akkor neha kifizetodobb nem megcsinalni 1-2 szakaszt 🙂

Captain: – Valahogy ugy.

Adam: – Van esetleg kedvenc resze, szakasza?

Captain: – Hmmmm. Fogos kerdes. Ugy gondolom, igy top-favorit nincs. Mindegyik csodas, mindegyik mas miert.
Passau-Durnstein, Komarom-Budapest, csodas tajak. Es mindegyik lenyugoz minden egyes alkalommal. Valamiert minden mas, ezert nem is tudnek kedvenc reszt valasztani.

Adam: – Ebben egyetertek a Kapitanyurral, en is igy gondolom. Teljesen mas miatt lelegzetelallitoak, nincs osszehasonlitasi alap. Kovetkezo kerdesem: Hogyan dolgoznak itt a hajon, mennyi pihenoido van, szabad hetvege, ilyenek?

Captain: – Hat ha szabad hetvegek nincsenek is, de vannak szabad hetek. Legtobbszor a 4 het munka, 2 het pihenes a bevett szokas a kapitanyoknal. Matrozoknal ez lehet 6 het melo, 2 het pihi, ahogy a ceg meghatarozza. Kapitanyoknak az evi 120 szabadnap megvan, ami mondjuk meg, nem hangzik annyira rosszul.

Adam: – Na igen, hmm.

Captain: – Kovetkezo kerdes?

Adam: – Igen, igen. Volt mar valaha balesete hajoval? Ugy ertem, utkozott mar neki masik hajonak, esetleg valami masnak, hidnak, zsilipnek?

20150813_214033

Captain: – Nem, meg nem (lekopogja, felnevet – a szerk.). Egyszer elvesztettem egy properrelt, de meg akkor is lehetett menni a hajoval, szoval nagyobb problema nem lett belole. Persze, ahogy lehetett, megalltunk, es feltettuk a pot darabot. Igy egyszerunek hangzik, de nagyon nem az. Ez volt a legnagyobb “balesetem”. Egyebken egy teljesen “halott” hajo szinte a lehetetlennel egyenlo. Harom kulonbozo rendszerunk van, es az, hogy mind a harom egyszerre menjen tonkre, hat olyanra meg nem volt pelda… Ha megis, valahogy elofordulna, ott a vasmacska, mint vesz-vesz tartalek. De persze ez nagyban fugg attol, hogy mennyi tapasztalata van a Kapitanynak. Nincs ido gondolkodni sokat, minel gyorsabban kell cselekedni. Elveszett az egyik properrel, vagy egy motor, vagy mindket motor. Akkor meg ott van az orrmotor, kicsi, de lehet vele lassan haladni. Gyorsan kell helyes dontest hozni, ami nem konnyu. Vagy akar, ha tuz van a hajo hatuljaban, es haladunk lefele, es hatszel van. Azonnal partra kell vinni a hajot, hogy az utasok elete ne legyen veszelyben. De meg lehet elozni a meg nagyobb kart is, ha mondjuk megforditjuk a hajot. Igy a tuz nem jon az eleje fele gyorsabban, hanem a szel visszafujja a langokat. Ilyen apro dolgokon mulhatnak eletek.

Adam: – Nagyon okos! Mi a legszebb emleke azota, miota hajozik? Egy nap, egy pillanat?

Captain: – Nincs igazabol legszebb, nem lehet egyetlen momentumot kiragadni. Csak ugy, mint mikor azt kerdezted, hogy melyik a kedvenc reszem. Nagyon sok szep, csodas pillanatot eltem mar meg. De nem tudnek egyet kiragadni. Amikor minden rendben van, szemelyzet, vendeg boldog, minden ugy mukodik, ahogy annak kell. 100%-on dolgozik mindenki a hajon. Ezek a pillanatok azok, amiert szeretem csinalni azt, amit csinalok. Es akkor most az a kerdes jon, hogy mi volt a legrosszabb pillanat, igaz?

Adam: – Kapitany, akkor most ki kerdez kit?

Captain: – Hehe. Talan az, amikor egyszer nagyon osszebalheztam egy Hotel Managerrel. Igen, az volt a legrosszabb. Nagyon tavol alltunk egymastol, semmiben nem tudtunk megegyezni. Es meg a szemelyzet is moge allt. En tudtam, hogy mi az igazsag, kinek mit mondott, es igy egyedul maradtam. Szoltam a cegnek is, hogy ez a helyzet, nem tortent semmi valtozas. Es ez volt a legrosszabb. Hogy mindent beleadsz, tenyleg, ami a csovon kifer, es semmi visszajelzes, koszonet, mosoly. Sot, meg Te vagy a rossz meg a hibas. Igy hat kileptem, es atjottem ide.

Adam: – Nem is gondoltam volna, hogy a Kapitanynak vannak ilyen “tapasztalatai” is. Egy hajo nem tud igy mukodni, ha a vezetok nem ertenek egyet, az biztos.

Captain: – Pontosan. Latod, ezen a hajon minden csodas, nyugodt, mindenki osszetart azert, nincsenek nagyon vitak, nezetelteresek. Mindenki iszonyat kemenyen dolgozik, es ezt meg kell becsulni.

Adam: – Mi tesz egy kapitanyt jo kapitannya?

Captain: – Ezt inkabb a szemelyzettol kellene megkerdezned, hiszen Ok dontik el, hogy ki a jo kapitany, es ki nem. Hogy miert, mitol, hogyan. Szoval erre nem tudok most valaszolni, kerdezd meg a kollegaidat errol 🙂

Adam: – Ha mar felhozta a szemelyzetet. Mennyire szereti a mostani csapatat?

Captain: – 🙂 (s kozben nagyot nevet). Nagyon jo szemelyzetunk van iden, el kell ismernem! Mindenki, legyen a konyhan, az etteremben, HK-n, nauticban, vagy a recepcion 🙂 Nincs senkire panasz igazabol. De termeszetesen ezert is meg kell dolgozni, hogy ezt mondhassam. Tudod, cukorka vagy banan.

Adam: – Igen, ismerem a mondast. Kapitany Ur, nagyon szepen koszonom, hogy szakitott ram egy kis idot, remelem nem untattam, vagy idegesitettem.

Captain: – Ugyanmar, szamomra volt orom meselni. Barmi kerdesed van meg, csak nyugodtan szolj, nagyon szivesen valaszolok, ha tudok.

Captain Smurf! Thank you again!
Captain Smurf! Thank you again!

Nos, hat igy alakult elso komoly interjum, a hajonk kapitanyaval egybol. Ugy gondolom, egeszen jol teljesitettem, es vegulis minden kerdesemre valaszt kaptam. Remelem Nektek is tetszett. Sziasztok! 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s