Cuba, 5. nap

2017.01.17

Na, ezt is elertem. Tegnap este, a buli vegere sikerult bekarmolni. Nem annyira, mint az alban szamar, de azert mar volt bennem dolog. Ennek “hala”, a reggelit rendesen le is kestem, olyan 11 ora korul, ha fel tudtam kelni. Nehezen kikaszalodtam az agybol, el a mosdoig. Ott par liter hideg vizet az arcomba frocskoltem, hogy valamennyire azert felebredjek igy a nap kozepen. Nem ment mindegy egyszeruen, mint a kerekcsapas, de szerintem meg egeszen jo idovel elkeszultem.

Aztam, amikor mar mindenrol meg voltam gyozodve – ki vagyok, hol vagyok, milyen nap van, mit kene csinalnom meg -, elbattyogtam a kozeli hotelbe, hogy felhivjam az otthoniakat, hogy minden a legnagyobb rendben van. Az elocsarnokba belepve teljesen jo, huvos ido fogadott, maga a belso es a hangulat pedig nagyon kellemes, visszafogott volt, egyaltalan nem olyan, mint amilyennek egy karibi szallodat kepzelne el az ember. Visszafogott, feher-szurke-barna szinek, fem es marvany, sehol egy rivalkodo sarok, folyoso, semmi ilyesmi. Odasetalok a recepciohoz, ahol egy kellemes mosolyu lany fogad.

– Jo napot, miben segithetek?

– Jo napot! Telefonalni szeretnek egyet, nem tudom, ez innen lehetseges-e?

– Termeszetesen. A receptio utani pult mogott jobbra, ott tudnak Onnek pontosan segiteni. – valaszolta. Es tenyleg ott volt, alig par lepesre a pulttol. Ujabb ket holggyel talaltam magam szemben. Kozelebb leptem, es megkerdeztem, hogy hogyan tudnek telefonhivast intezni orszagon kivulre. Egyszeruen csak meg kellett mondanom az orszaghivot, majd belepni egy fulkebe, tarcsazni a szamot, es mar kesz is voltam, ha szerencsem van, felveszik, es beszelhetek is.

Ugyhogy mondtam, hogy 0036-ot ussenek akkor be, a tobbit meg bizzak ram. Es teljes meglepetesemre, teljesen siman ment minden. Oke, volt vagy 7 – lehet csak 6, de lehet 8 – ora elteres, ugyhogy Edesanyamat meg eppen idoben ertem el. Teljesen meg is lepodott, hogy hivtam. – Jaaaj, szia dragam. Hogy vagy, milyen kint? Minden okes? Jo a szallas? Kaja, ido? Milyen a tenger? Kuba? – es a szokasos kerdesek kovettek, vagy 2 percig nem is tudtam valaszolni. Aztan, mikor vegre valahara ugy dontott, hogy engem is enged beszelni, gyorsan leszogeztem, hogy itt a tarifak azert igen csak magasak a telefonalas szempontjabol, foleg egy szallodabol. Ugyhogy csak roviden, gyorsan foglaltam ossze neki az elmult 4-5 nap torteneseit. Minden okes itt, nagyon jo az ido, meg jobb, mint vartam, az emberek nagyon kedvesek, a szallas csodas, a kaja jo, a pia jo, tegnap tancoltam, ugyhogy en nagyon jol elvagyok itt 😊 En is megkerdezem, mi ujsag otthon, gyorsan o is elmondja, hogy minden okes, az ido nagyon hideg, ho, es, havaseso, futenek mint az orult, de egyebkent minden okes szerencsere. Megbeszeljuk meg gyorsan a hazautamat, hogy mikorra erek Budapestre, mikorra jojjenek majd, es egyebek. Aztan ugy 8-10 perc mulva le is tesszuk, azeret en sem vagyok meg milliomos – sem idovel, sem anyagiakkal. Elkoszonunk, hazabattyogok, ut kozben egy kisebb bevasarlast is megejtek, viz, sor, csoki. Visszaerek a szallasomra, es talalkozok Camilo-val, aki valamilyen hivatalos ugyben indult utnak. De meg mielott kilepett volna az ajton, megkerdezte, hogy van-e mar fuvarom pentekre, a repterre. Mondtam neki, hogy meg nincs, de szerintem majd megoldom valahogy, fogok egy taxit. Mondta, hogy nem-nem, azt ilyen esetben nem szabad, o majd hiv nekem egyet. Csak mondja egy idopontot, a taxi itt lesz, ismerose, megbizhato ember, idoben kivisz, biztonsagban. Mondom okes, nagyon szepen koszonom a segitseget meg a felajanlast. 4-re kellene akkor a taxi, valamiert az volt a fejemben, hogy olyan 8 korul indul a repulogep legkesobb. Ugyhogy Camilo gyorsan intezett is egy hivast, miszerint pentekre, delutan 4 orara a taxi a kapu elott fog varni. Ismetelten nagyon szepen megkoszontem, majd felmentem a szobamba. Sokkalta jobban ereztem magam, mint reggel, erovel telinek, ugyhogy elhataroztam, hogy futok egyet. Az ido mar lazan delutan 2 magassagaban jart, mire elindultam.

20170117_125917

Messze nem a legkellemesebb futasom volt, de ebbol is csak epitkezni lehet. Ha ezt is megcsinaltam, akkor barmire kepes lehetek 😊 Hogy miert nem ez volt a legjobb? Hat, volt par dolog, ami rendesen ratett a nehezsegi szintre. Ilyen volt peldaul az idojaras. 33-35 fok korul, total napsutes, sehol egy arnyekot ado fa a parton. Akkor ehhez meg betarsult a szel. Szigoruan csak szembeszel. Es ha ez magaban meg nem lett volna eleg, termeszetesen hozta a sos vizparat magaval. Aztan hozzakeveredett a por is. Ugyhogy itt aztan tenyleg minden volt. Es meg mindig csak az idojarasi korulmenyekrol beszeltem. Akkor ott volt az aszfalt minosege. Nehol csak kisebb repedesek voltak. Helyenkent mar karomnyi szeles resek is elofordultak. Aztan, ahogy egyre tavolodtam a szallasomtol, kezdett meg rosszabbra fordulni a helyzet. Egy ido utan mar nem csak darabok hianyoztak a jardabol, de egyenesen meternyi betontombok morzsolodtak le es lettek az enyeszete. Igy hat, kalandvagyo modomhoz hiven, leugrottam a jardarol, az autoutra, es a legszelso savban, szembe forgalommal elindultam, renduletlenul, ahogy a labam birta. Szerencsemre ez a sav nem volt valami nepszeru, ide csak lehuzodak az autosok, taxisok, ha valami volt. Ugyhogy nagyjabol nyugodtan, nehezsegek nelkul mehettem tovabb – marmint a terepviszonyokat nezve. Az amerikai nagykovetseg utan viszont mar kezdett sok lenni, ugyhogy elfordultam jobbra, be a varos szive fele. Es mint kesobb kiderult, olyan helyen futottam, ahol par nappal korabban meg turistakent vandoroltam es kovalyogtam. Es hogy mennyire erezheto legyen a havanai eleterzes, mindnenki integetett, a zenet kikapcsoltam, hiszen a helyi latin szamok szoltak, plusz egy kutya is megkergetett ket utca kozott, mintegy osztonozven engem a meg jobb eredmenyre. Es meg is lett az eredmenye termeszetesen, a dimbes-dombos, szeles, fulledt, meleg-levegos, kutyakergetos futas vege: 5.27 km 27:52 alatt, ami egy laza 5:17-es atlagot ad ki. Innen, az agybol – ahonnan ezeket a sorokat irom – nezve ez nem volt egy jo futas. Viszont, ha a korulmenyeket is hozzaveszem, mar teljesen meg vagyok elegedve a teljesitmennyel. Ilyen hosegben meg nem futottam, vagy talan csak egyszer, meg 2-3 eve Becsben, de ott legalabb nem fujt szel, es nem volt ennyire fulledt, nehez a levego. Szoval ez az 5 kilometer volt eletem eddigi legnehezebb futasa. A tavalyi felmaraton sem volt ennyire megterhelo. De ez pont kellett, jol lefarasztott, es megtanultam, meg jobban, hogy mennyire kell tisztelni a kornyezetet, a termeszetet.

Visszzaertem a szallasra, zuhanyoztam egy kiadosat, majd kiultem a teraszra, es tovabb olvastam Stephen King konyvet. Ez az iro egy zseni, remek erzeke van az irashoz, fantasztikus, ahogy szemleltetni tudja a dolgokat, ahogy az olvasot magahoz ragadja, es el sem engedi az utolso lapig. Utana visszaemntem a szobaba, elokaptam a laptopot, irtam par sort, 1-2 oldalt a napjaimrol es elmenyeimrol, majd bealudtam egy kicsit, afajta delutani szunyokalas indokkal.

Este, olyan 7 ora korul ebredtem a pihenesbol, de mar teljesen ujult erovel. Nem voltam almos, se faradt. A vadlim kicsit meg jelezte, hogy nemreg komolyabban hasznalatban volt, de semmi mas. Viszont nem a labam volt az egyetlen, ami jelzeseket adott. A gyomrom is megszolalt, hogy haho, itt lenne az ideje mostmar valamit kajolni is, hiszen ma meg konkretan semmit nem ettel, egy szendvicsen kivul delelott. De ennyi, es ennyi nem eleg. Szoval kikeltem az agybol, feloltoztem, es ismet elindultam a nagyvilagnak, a tenger iranyaba. Es ilyen modon, ujbol celirany nelkul koborolva, talaltam ra a Brasilerismo nevu helyre.

Mint ahogy a neve is elarulja, ez inkabb ilyen del-amerikai, brazilos konyha, mint kubai, de nem baj. Ezt is meg kell kostolni, ki lehet probalni egyszer. Maga a hely nem valami puccos, vagy hivalkodo. Egy kis fedett terasz, egy fedetlen kerthelyseg, benti resz, es igazabol ennyibol allt maga az etterem. Vasbol keszult asztalok es szekek kint a szabadban, napernyovel felettuk, az utcara nezve, szoval teljesen jo. Belepek, a sef es a fopincer mar a kapuban udvozol. Jonnek a szokasos kerdesek: egy fore, vagy jon meg mas is? Kint, vagy bent? A teraszon, esetleg itt, a kertben? Es melyik asztal a szimpatikus? Gyorsan valasztottam is egyet, kozel az utcahoz, ahol latom, hallom az embereket es az eletet. Helyet foglaltam, a pincer pedig maris hozta az etlapot, majd arrol kerdezett, mit innek. Es meg mielott valaszolhattam volna, ajanlotta a helyi specialitasukat. A nevere nem emlekszem pontosan, a lenyege az volt, hogy friss gyumolcsbol van facsarva, van benne mango, papaya meg ananasz. Mondom persze, miert ne, egyszer elunk! Aztan gyorsan kivalasztottam az eteleket is, hogy azert hamar valami taplalekhoz jussak. Kezdetnek rendeltem egy zoldseglevest, masodik fogaskent pedig grillezett csirket es marhat, rizzsel es csipos szosszal. A pincer megkoszonte – itt mindenki mindent megkoszon, nagyon fura – es elvitte a lapokat az asztalrol.

20170117_183103

Par percen belul mar a frissen csavart, vitaminokban es gyumolcsrostokban gazdag, eroses jeges, kasas italomat fogyasztottam, mikozben csodalkozva bamultam az utca tuloldalara. A szemkozti haz teraszan, ami nem kis meretu volt, gyerekek fociztak vigan, nevetve, szabadon. Nem erdekelte oket, hogy nem a legujabb Nike labdajuk vagy, vagy eppen nem egy Adidas-ban rugjak a bort. Tokeletesen megfelelt nekik 2-2 vizes palack kavicsokkal toltve, mint kapufa, egy olyan labda, amit meg a mi gyerekkorunkban hasznaltunk lent a grundod – igen, mar 25 vagyok, de en meg emlekszem, mennyire szet tudtuk rugni a bort a golyon -, es meg csak cipo sem kell nekik. Papucsban, zokniban, mezitlab. Egyikojuket sem erdekelte, a lenyeg hallatszott a hangjukban, latszodott az arcukon, erezni lehetett a levegoben: boldogok, szabadok voltak.

Igy toltottem el az idot, amig vartam a levesemre. A zoldseg levesre, ami mint kiderult, teljesen kulonbozik az otthoni, de ugy az egesz europai zoldseglevestol. Kaposzta, zeller, paprika minden mennyisegben. Paradicsom beletuszkolva. A leve nagyon finom volt, azt meg kell hagyni, viszont maga a tartalma, az nem magyar embernek valo. Ugyhogy a folyadekot megettem-megittam a tanyerbol, a maradekot pedig illedelmesen ott hagytam. Jott a pincer, latvan, hogy vegeztem a levessel, es mar vette volna el a tanyert, de meg megkerdezte, hogy minden rendben volt-e. Mondtam, hogy persze, csak en nem vagyok az a nagyon zoldseges fajta, de a leve es az ize miatt mam megerte!

Elvitte a tanyert, majd par percen belul visszatert, egy jol meretezett lapos keramiaval, rajta rizzsel, csipos szosszal, valamint ket igen szep szelet hussal – egy csirke, egy marha. Nagyon inycsiklandonak nezett ki, ugyhogy nem is vartam vele sokat, amint egy kicsit lehult, maris nekilattam.  Es meg kell mondjam, kivetelesen izletes volt, meg a rizs is sokkal fogyaszthatobb volt, mint eddig barhol, ahol itt ettem.

Fogyasztas kozben termeszetesen visszajott a pincer megkerdezni, hogy minden rendben van-e. Mondtam, hogy persze, minden a legnagyobb rendben, nagyon finom az etel. Kertem melle egy pohar sort meg egy doboz kolat, biztos ami biztos. Kozben kint az utcan zajlott az ejszakai elet. Emberek erkeztek haza munkabol, fiatalok gyultek ossze a sarkon badazni, vagy eppen latogattak egymat es meregettek a masik kocsijat a haz elott. Fantasztikus volt a kornyezet, az egesz atmoszzfera, minden, ami ott es akkor korulvett. Szavakkal, kepekkel nem lehet leirni.

Befejeztem a vacsorat, nagyon laktato es tenyleg izletes volt. Fizettem, majd hazafele vettem az iranyt, hogy vegre bevethessem magam az agyba, es alomba zuhanjak.

Valamiert nagyon elfaradtam a nap vegere, es meg csak olyan nagyon keso sem volt. Ez a futas azert egy megerolteto szakma, foleg igy a 30 fokban 😊

De nem baj, elvezem az itt toltott ido minden egyes masodpercet 😊 Holnap talalkozunk, sziasztok!

Leave a Reply

